måndag 6 december 2010

Är du mamma? Vänligen läs :)

Jag vill veta vad ni tycker om mitt agerande ikväll...

Nellie hällde ut hela sin låda med lego rakt ut på golvet utan syfte att leka med det. När jag sen bad henne att städa för hon skulle bada(sen lägga sig) så börja hon tramsa. Så sa jag till henne att städar du inte får du gå och lägga dig direkt. Så jag frågade henne, ska du städa? Nej svarar hon och bara skrattar åt mig.Sätter mig ner och ska hjälpa henne och ber henne och göra det och hon bara fortsätter skratta och säger nej. Så jag skiter i legot o bytar till pyjamas på henne,borstar tänderna o gör en flaska välling och lägger henne utan mer tjafs. Hon protestera inte särskilt mkt till att lägga sig.
Vad tycker ni om hur jag gjorde,var det rätt/fel? hur hade ni gjort?kanske nån som varit med om liknande,hur gjorde ni då?
Jag tänkte ju så att om jag visar att jag menar allvar att hon får lägga sig direkt så kanske hon tänker på det nästa gång att sist åkte jag ju faktiskt i säng...hon har bra minne ungen hehe.

Sen hoppa jag in i en dusch och när jag sen öppnat dörren så står Nellie där haha,jag fråga vad hon gör uppe o sa gå in o lägg dig. så jag slängde handduken om mig och följde med in för att lägga henne, då skulle hon städa sitt lego. nejnej,den chansen e förbi,ner i sängen.
Så hon visste att hon gjorde fel o att hon inte skulle gå upp ur sängen(spjälsäng) för hon får inte stanna uppe, för det hade hon lärt sig ganska snabbt.Hon har kommit upp 2-3 ggr innan men åkt i säng lika fort igen:)

Det var väl det hela för denna gången. tacksam för svar vad ni tycker, själva hade gjort eller har gjort.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Jag tycker du gjorde rätt. Det bästa är ju om man kan vara så konsekvent som möjligt vilket du var iom att du gick och la henne precis som du sa.

Sen hade jag personligen låtit henne plocka upp legot då när hon ville det - men det var ändå rätt av dig att säga nej.
Låter du legot ligga kvar till imorgon bitti så att hon får städa upp det då?

jill sa...

ja...jag tycker inte det var rätt...=OP...du vill ha kommentar o då vill jag vara ärlig =)...
Nellie är aldeles för liten för den typen av "bestraffning" hon förstår inte konsekvenser av handlande även om man tror det, hon kan inte förstå att om jag inte gör si eller så så händer detta...o att hon sedan försökte sig på legot igen men då inte fick en andra chans kan hon heller inte förstå...
jag har gjort flera sådana saker när moa var liten,men nu några barn senare o några år o flera utbildningar så ser jag det på annat sätt...
bestraffningar överhuvudtaget är fel, jag använder det ofta utan att tänka mig för men försöker att mindska på det, det ger bara barn dålig självkänsla i längden.
alla förälldrar använder belöning o bestraffning mer eller mindre, för man orkar inte o tänker sig inte alltid för i sitt handlande.
o när man är så liten som nellan, är man absolut här o nu
Hon kan få uppmuntran när hon städar o se att mamma städar efter sig...när hon blir äldre kan man isf. ha som regel att man städar innan man gör ngt annat...för att gå vidare måste man avsluta det man håller på med... o då kommer hon att lära sig det iaf...
barn gör som vi gör o inte som vi säger, så att göra det man tycker är rätt själv är den bästa läraren för barnet, träning i att äta fint o städa mm mm som många använder mkt energi åt, kommer alla barn att göra ändå när tiden är där...=) det finns ingen 15 åring som äter med fingrarna om den omges med vuxna som har ett gott bordskick...för den ser o gör som vi...vi behöver inte tragga om det...likaså, om man lär ut att det är bra att hålla i ordning för att då är det mkt trevligare o lättare att hitta sina saker, då kommer dom med tiden att göra det av ett bättre skäl än att man måste för att mamma vill...det mamma vill det trotsar man gärna ändå=)..
det är absolut min åsikt idag tre barn senare..=)

vill inte ge dig dåligt samvete, men detta är min åsikt...
har du anmält dig till active parenting kursen?? den har vi gått o den öppnar ögonen för en mkt, jag har iof alltid varit på den linjen men den har lärt oss att se mkt från annat håll...=)

kram på dej mojjan!!!
// Jill

jill sa...

jag glömde att skriva det som jag tycker var viktigast..
säng o läggning får aldrig vara bestraffningen... det är "farligt" att använda en negativ känsla med säng o läggning, säng o sova ska vara positivt...
hör med hon som håller kurserna på öfsk? om vad hon tycker...=)

Anonym sa...

Jag tycker verkligen rätt eller fel.. Ärligt tycker jag det är för mycket hysteri om hur man ska uppfostra sina barn.!!! Tror inte våra föräldrar var lika hysteriska med det som vi e. Men det viktigaste rätt eller fel, Det du säger som mamma ska gälla! om man alltid säger en sak, beröm eller bestraffning, och inte håller det tror jag att barn förlorar respekten till en lite. Att använsa sängen som bestraffning har jag tyvärr oxå gjort.. Det kan sluta med att hon inte vill lägga sig i och med det har varit ett straff, jag har börjat köra med att då tar jag undan det, eller säger att jag ska kasta det om dom inte tar undan. om hon tycker om sitt lego förstår hon nog att om du tar bort det och ställer det någonstans där hon inte kommer åt det o inte får leka med det på ett tag så kanske hon förstå att för att leka måste man städa!! =)

Anonym sa...

Det viktiga är att vara konsekvent, säger du att hon får gå och lägga sig om hon inte plockar upp så ska hon lägga sig om hon inte gör det. Annars vet hon att nästa gång kan hon säga nej och då behöver hon inte lägga sig för det behövde hon inte förra gången.
Sen tycker jag som Åsa sa, låt det ligga till imorgon. Be henne plocka upp det då ist.
Om inte hon gör det kan man alltid säga att då plockar mamma upp det och så får du inte leka med det. Och så lägger du undan det ett par dagar/Kattis

Lina sa...

Åsa: Tack:) ja det var det första jag kom på för att agera direkt och inte vänta tills det på gått några gånger..
Jag tyckte att det hade blivit fel att låta henne plocka undan när hon ville för jag tror mer det handla om att då hade hon fått stanna uppe..
Jag lät det ligga till dagen efter o då ville hon inte heller plocka upp så då tog jag bort det o satte det i garderoben så hon såg det.

Jill: Jag svara aldrig på det om kursen.Jag har fått en bok och läst men där har mest stått hur man ska snacka med barnet och Nellie e inte riktigt på den nivån att prata på det sättet,det hade inte lätt nån vart hehe. Hon ska nog hålla en sista kurs till våren innan hon slutar,och jag hoppas få vara med på den,hon sa själv att då är ju Nellie endå 2,5 år.kursen är från 3 år.
Sant det du skriver med nattningen, får tänka ut ett annat sätt att agera:) hon är riktigt trrotsig nu,hoppas det går över snart..andra tips mottages tacksamt:))

Anonym/Kattis: Jag tror inte heller våra föräldrar var så. men idag är det så mkt sånt,gör jag rätt fel osv. jag vill göra nått åt "problemen" innan dem går för långt så det blir ännu mer jobb så att säga. det blir ju enklare och mindre "smärtsamt" både för mig och Nellie om vi tar tag i det så fort som möjligt. Lite så jag tänkte o gjorde första bästa jag kom på,men ska inte hota med läggning mer utan köra att jag plockar undan leksaken/sakerna när hon ser att jag gör det:)

Tack för alla svar:)